ASIATISK BROCCOLISALAT

Variation over daal: Daal-kokossuppe med nudler og rejer

 photo daalsuppe01_zpsksbjdwfw.jpg

Er det bare mig eller er der kødfri mig hér og mad-med-medfølelse mig dér lige for tiden? Jeg mærker virkelig en bølge af opmærksomhed mod hvad kød gør ved kloden og kroppen, og heraf en lyst til at spise mere vegetarisk eller vegansk, blandt mine venner, bekendtskaber og alle dem jeg følger på facebook, instagram m.m.

Jeg er selv en glad kødspiser, men kan egentlig godt mærke, at det fokus, der er for tiden, påvirker mig lidt. Ikke sådan at jeg får røde ører over en ditto bøf (dem føler jeg faktisk, at jeg spiser for få af pt. Min titel som singlemor efterlader ikke overflod af hverken tid eller lejligheder til hjemmerørt bearnaise med tilhørende bøfff.. suk!), men jeg får lyst til at eksperimentere mere med det grønne køkken – og jeg har egentlig ret meget optur over min kantines ugentlige kødfri dag (måske også fordi det som oftest “kompenseres” med kage ;-))

En af de bedste vegetariske måltider, jeg kender til, inkluderer daal. I det hele taget er det indiske køkken genialt, når det kommer til vegetariske retter, der har masser af fylde, karakter og smag!

Jeg har tidligere delt opskriften på daal  – og den daalsuppe, jeg lavede som restegilde, blev ret populær. Både på middagsbordet hos mig og på bloggen.

For nylig lavede jeg en stor portion daal efter denne opskrift, hvor jeg brugte 400 g røde splitlinser (svarer til en hel pose fra Urtekram) – og ud af denne portion daal, lavede jeg 2 måltider til 1 voksen og 1 barn – og 2 måltider til 2 voksne og 1 barn. Egentlig ret imponerende, så meget det strakte til, særligt hvis man tænker på, at daalen spillede hovedrollen i alle retter. Det er jo både tidsbesparende og økonomisk rentabelt, når sådan noget kan lade sig gøre.

Så mange måltider ud af samme udgangspunkt kræver helt sikkert noget variation, så man ikke går kold i det. Et andet godt tip er at fryse noget af det ned, og så tø op og arbejde videre med sagerne. Således lavede jeg daal’en og daalsuppen, frøs ned, tøede op og lavede så en suppe og nogle lækre deller.

Opskriften på daalen og daalsuppen har i allerede fået – de blev serveret med hhv. stort fladbrød og hjemmelavede chapatis, sidstnævnte skal jeg helt sikkert dele med jer en dag. De var et hit!

Her følger så den første af de to sidste opskrifter – og snart kommer den fjerde også på bloggen, så din daal kan serveres på 4 måder.

Det skal du bruge

  • ca. 3-4 dl. daal eller daalsuppe
  • lidt tomatpasta (jeg bruger sådan en her)
  • 1 dåse kokosmælk
  • Lidt grøntsagsbouillon (i vand)
  • Risnudler efter behov
  • 1 pakke rejer fra frost (Jeg bruger Irmas grønlandske)
  • Citronsaft eller æblecidereddike
  • 4-5 Limeblade, evt. 1 stængel citrongræs i stedet (eller begge dele, det skader sikkert ikke)
  • Evt. 1 bundt koriander
  • Evt. lidt revet citronskal

Sådan gør du

  • Start med at stege daal og tomatpure af i en gryde
  • Hæld kokosmælk og grøntsagsbouillon ved og lad det koge op
  • Blend suppen godt og tilsæt herefter limeblade og/eller citrongræs
  • Lad suppen stå og simre lidt – og tag rejerne ud af fryseren
  • Kog risnudlerne efter anvisningerne på pakken og chok dem i koldt vand
  • Smag suppen til med citronsaft/eddike, salt og peber
  • Skyl og pluk korianderen (eller nøjes med at skyl den og lad dine medspisere plukke den ved bordet og spar lidt på kræfterne)
  • Lige før servering vendes nudler rejerne i. Rejerne skal ikke koge op, da de bare bliver seje og gummiagtige af det. De skal blot tø op og ikke være kolde.
  • Server med koriander – og evt. et drys reven citronskal på toppen.

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

ASIATISK BROCCOLISALAT