BUDAPEST COMING UP

BUDAPEST NOTER – MORGENMAD OG KAFFE

Budapest

szimply05

Så er jeg (efterhånden vel) retur fra Budapest. Det var en virkeligt dejlig tur, og Budapest var en virkeligt dejlig by, at have den tur i 🙂

Budapest er jo kendt for sine termiske bade og spa i det hele taget. I første omgang troede vi, at vi skulle bo på et spahotel, men vi var lidt for længe om at bestille, og pludselig var der ikke længere plads på det hotel, vi havde udset os. Vi endte derfor i en hotellejlighed i centrum. Og selvom den ikke var lige så nydeligt indrettet, som den vi havde set på nettet, da vi bookede, så var den fin, ren og lå supercentralt.

Vi kom også i spa en enkelt dag. På Gellert hotel – der hvor vi i første omgang havde planlagt at bo. Spa-oplevelsen var mildt sagt en kaotisk en af slagsen. Gellert har til huse i den smukkeste bygning med statuer, mosaikker og jeg skal give dig. Desværre havde de sgu ikke så godt styr på logistikken, og både vi og de andre besøgende var fuldkomment lost i forhold til hvor vi skulle klæde om, bade m.m. Og der var virkeligt ikke meget hjælp at hente. En enkelt meget fåmælt bademester, der gjorde alt for at undgå øjenkontakt (og komme med mere en enkelt-sætninger), blev jagtet rundt af alle os, der havde brug for hjælp til hvor vi skulle lægge tøjet, leje et håndklæde, finde hen til badene osv. Det blev en lidt surrealistisk oplevelse, hvor badegæster i bare tæer og badedragt gik af labyrintiske gange sammen med folk i fuld vinterudklædning og store vinterstøvler. Nåh men det lykkedes os da at finde vej til et varmt udendørs bad, og det var ret vidunderligt at sidde der i kulden, omsluttet af varmt, varmt vand og kigge ud over Budapests tage.

budapesteye01 budapesteye02Derudover bød Budapest på flot østeuropæisk arkitektur, rigtigt meget smådårlig depri-betjening, og en masse gode vintagebutikker. Nina og jeg festede allermest i en Humana butik på Károly krt. Men vi stødte på en del gode, som var mere eller mindre “kuraterede”, og priserne var ret fair generelt. Sidste dag dristede vi os op i Budapest eye, et stort pariserhjul, og på trods af en anelse højdeskræk og generel angst over at sidde oppe i sådan en kasse, der bevægede sig, så var der den smukkeste udsigt på sådan en frostklar Budapest-dag! Alt i alt er Budapest en rigtigt smuk by og passer sig fint til en sviptur, både vinter som sommer (sommer-delen kan medrejsende Nina stå inde for, da hun var et smut i Budapest i herligt sommerklima for nogle år siden).

Når det så er slået fast, så må det være tid til at dele lidt madtips med jer som lovet. Jeg tænker, at dele det lidt op, da jeg er bange for aldrig at få udgivet noget, hvis jeg først skal være færdig med alt, jeg har at sige og vise 🙂

Vi starter med morgenmad og kaffe-kategorien – og så svinger vi os op til nogle restauranter i næste runde (læs den her!).

Szimply

Første morgen (aka formiddag – husk det er to småbørnsmødre, der var på tur) gik vi målrettet efter første anbefaling fra de flinke Coffee Collective folk. Nemlig mod Szimply, der ligger gemt væk i en lille gård/passage tæt på, der hvor vi boede. På den ene side af passagen ligger en kaffebar og på den anden side ligger caféen, der serverer morgenmad hele dagen. Man kan tage sin kaffe med fra kaffebaren over på caféen, men ikke omvendt. Om sommeren kan man nyde begge dele udenfor mellem de to steder. Der var godt run på spisedelen, men vi fik at vide, at vi var nummer 4 i køen og fik os en buzzer, der ville buzze, når der var et bord klart til os. Med den i hånden kunne vi roligt og uden stress kante os ned ved et bord på kaffebaren og starte morgenmaden ud der med dejlig kaffe og en delecroissant.

szimply03

szimply01

szimply02

Da vi blev buzzet var kaffen drukket og croissanten delt, så vi tøffede over på den anden side af gaden og delte to anretninger, hvor særligt avocadotoasten gjorde et positivt indtryk. Begge tallerkener var fuld af elementer og farve – og den rødbede/gedeost-spread, der var en del af avocado-serveringen var intet mindre en himlen. Stedet var både hyggeligt og hipt, og der hang det fineste kort på væggen med knappenåle fra alle de steder, der havde været gæster fra. Fin ide – og en perfekt start på vores Budapest eventyr.

Fekete

Allerede dag ét efter vores morgenmad spottede vi flere steder, som så lovende ud. Og talte i den forbindelse om de der koder, der gør, at man kan se, at her er der et sted, der går op i deres kaffe, bare ved at se deres skilt og kaste et enkelt blik ind af vinduet. Det kan selvfølgelig snyde, men det var påfaldende hvor meget logo, skrifttype og indretning mindede om noget velkendt i samme kategori herhjemme.

fekete02

fekete03

fekete04

Et af de steder vi passerede, gik vi tilbage til på dag to. Og således spiste vi morgenmad og drak kaffe på Fekete. Vi havde kun set det lille kaffebarslokale, der lå ud til gaden, men havde på nettet luret, at de havde noget morgenmad også. Et lille skilt pegede ind i en baggård og derinde var det fineste lokale med hvælvede lofter og både køkken og kaffebar. Vi bestilte en flat white, noget græsk morgenmad (scrambled æg med tomat, ristet brød, salat) og en stor juice hver. Det var et pakketilbud til nærmest ingen penge. Kaffen var virkeligt dejlig, juicen fin og morgenmaden desværre en tand for salt. Og med noget rimeligt kedeligt brød. Men der var også diverse tærter, bagværk, croque monsieurs (og økologiske æg i det hele), så jeg ville bestemt have mod på at give maden en chance til en anden gang.

1000 teas og en kælegris

Dag tres morgenmad blev på en café på samme store gade som Fekete. Dog uden hipsterfaktor og desværre også uden god kaffe, så den springer vi let og elegant over. Vi faldt dog på dag to over et ret hyggeligt thested, som også lige må med på listen. Vi var ved at være godt kolde og trængte til et eller andet, som gav varmen og som samtidig ikke mættede mere end at vi kunne give den gas til vores middagsreservation lidt senere. Tilfældigvis kom vi forbi et skilt med teksten “1000 teas” på, og det lød jo faktisk både varmende og let. Igen var det noget med at smyge sig ind i en smøge for at finde vejen ind, og i en lille gård med en bænk udenfor (kunne potentielt set være et dejligt sted at sidde om sommeren, men jeg aner det ikke) fandt vi indgangen til den ret hyggelige thecafé. Ikke meget hipsterfaktor her, men masser af forskellig the på kortet og en meget eksotisk indretning. Og – turens dyre-relaterede højdepunkt: Mødet med en tre måneder gammel kælegris! Den var med en af cafégæsterne og var simpelthen så kær! Anede ikke at man kunne blive kælegrisskruk, men det kunne man så godt!!

Chimney cakes

Dette er ikke et sted, men en spise, som er til at få på hverandet gadehjørne. En slags brød/kage, der nok bedst sammenlignes med snobrød. Noget sødt gærdejsbrød, der bages med et stort hul i midten og herefter rulles i kanel eller vanillesukker.

chimneycake

Man kan vælge at få fyldt skorstenen op med is, nutella, chokolade m.m., men det føltes en anelse voldsomt, den morgen vi besluttede os for en før-morgenmads-snack. Så vi nøjedes med henholdsvis kanel og vanille. Meget hyggelig snack! Langos burde vi jo også have smagt, men det nåede vi altså ikke. Og apropos alt det vi ikke nåede:

Steder, jeg gerne ville have været – cafeer og morgenmad

3 dage er jo ikke vildt lang tid, og vi har (selvfølgelig) langt fra nået alt, hvad vi (ahem eller jeg) gerne ville prøve. Derfor lister jeg lige alle de ting vi IKKE nåede, men som vi på den ene eller anden måde faldt over og blev nysgerrige på, enten online eller irl. Måske har du mere tid, når/hvis du skal til Budapest. Måske er det listen til min egen næste tur. Vi får se:

Blue Bird Cafe

Dette sted gik vi forbi efter vores sidste måltid (på Dobrumba) på vej til hotellet for at blive kørt til lufthavnen 5-10 minutter senere. Der var derfor ikke rigtigt tid til at smutte indenom. Men der så bare så hyggeligt ud, og efter hjemkomst har jeg læst, at de rister deres egen kaffe og serverer noget godt noget af slagsen. Så det skal helt klart tjekkes ud, hvis jeg vender retur til byen.

Espresso Embassy

Espresso Embassy fik jeg anbefalet af Coffee Collective-folket og ville sygt gerne have været forbi. Da vi endelig var i nærheden var vi dog desværre langt fra kaffetørstige, og blev enige om, at vi da sagtens kunne nå forbi til et besøg senere, fremfor et “proforma-besøg”, hvor vi dårligt havde plads til en kop kaffe. Det kunne vi så ikke. Næste gang!

Gelarto Rosa

Issted, der serverer vaffelis, hvor isen er formet som en blomst. Jeg fik det anbefalet af mine søde barista-pals, men måtte sande, at der var både for få dage og for få plusgrader til, at det blev i denne omgang, at vi fik smagt Rosas is.