NY YNDLINGS ÆBLEDESSERT

FOKUS PÅ FULDKORN

Photobucket

Går du op i at inkludere fuldkorn i din kost, eller er det ikke noget du går videre op i? Og har du egentlig styr på, hvad der definerer fuldkorn?

Fuldkorn betyder, at netop hele kornet stadig er i det produkt, du spiser. Det kan enten være som hele kerner eller korn, knækkede kerner, fuldkornshvedemel, rugmel eller grahamsmel, men havregryn er f.eks. også et fuldkornsprodukt.

Og der er sådan set ret god logik i at fokusere lidt på at spise fuldkorn. Når mel f.eks. ikke er fuldkornsmel, betyder det faktisk, at man har forarbejdet og raffineret naturens goder så meget, at man har fjernet de vitaminer, mineraler og kostfibre, der sidder i skal og kim. Og når man stiller det sådan op, er det jo helt skørt – hvorfor fjerne alle disse goder fra det man putter i munden?

Photobucket

Sjove e-postkort fra fuldkornspartnerskabet (find dem her)

Det vil Fuldkornspartnerskabet – et partnerskab mellem en række fødevareproducenter, som Beauvais Foods, COOP m.fl. og organisationer, som Hjerteforeningen, Fødevarestyrelsen og Kræftens Bekæmpelse gerne slå et gevaldigt slag for i deres kampagne Vil du have det hele med.

Netop nu har partnerskabet særligt fokus på ungdommen og unge kvinder i særdeleshed,  da sådan nogle som os spiser mindre fuldkorn end gennemsnittet og langt mindre end de anbefalede mængder – og derfor har vi sagt ja til at fortælle lidt om fuldkorn.

Photobucket

Mathias Zanka Jørgensen står i spidsen for ungdomskampagnen og mon ikke dette nydelige billede af fodboldhelten kan virke motiverende i forhold til at få lidt fuldkorn indenbords? 😉 På billedet kan du også se Fuldkorns-logoet, som skal gøre det nemmere at vælge fuldkorn, når du står i supermarkedet.

Det er i bund og grund ikke så svært at skrue op for andelen af fuldkorn i din kost – man kan nemlig som en start komme ret langt med at udskifte hele eller dele af dit almindelige forbrug af mel, ris og pasta med ditto fuldkorns/rugmels/gryn varianter. Nedenfor har vi givet et par af vores bedste bud på opskrifter spækket med ‘fulde’ korn.

Photobucket PhotobucketPhotobucketPhotobucketFor mere inspiration til en kost spækket med korn, kan man lure med her på Fuldkornspartnerskabets hjemmeside.

Du kan også følge kampagnen, der skal få os til at spise mere fuldkorn på Fuldkornspartnerskabets facebook-side og tjekke Fuldkornspartnerskabets hjemmeside ud, hvor der bl.a. er spændende opskrifts-inspiration at finde (under morgenmadsafsnittet er der f.eks. nogle spændende fuldkornssmoothies og -shakes, som altså må afprøves på et tidspunkt!).

Dette indlæg er sponsoreret, men er selvfølgelig et udtryk for vores egen mening. 

 

4 kommentarer

  • Jeg tilføjer altid mindst 1/3 grahamsmel til mine kager, så det ligger bedre i maven 🙂 Elsker fuldkorn!
    – Frida, http://bakedbyblondie.blogspot.dk/

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Jeg synes, det er dejligt, I vælger at tale lidt om det. Det er først fornylig, jeg er begyndt at tænke mere over at huske fuldkorn, but I’m working on it! 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Julie

      Hej Signe, godt at høre. Jeg prøver også selv at være mere opmærksom på fuldkorn, men skal gladeligt indrømme, at jeg heller ikke har været alt for skarp på det. I det hele taget forsøger jeg at bevæge mig væk fra overforarbejdede fødevarer og “produkter”, og det ligger jo godt i tråd med at fokusere på fuldkorn også 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

NY YNDLINGS ÆBLEDESSERT